Blog

Egy sikeres digitális, értékesítési adatpiac-fejlesztés margójára

Szerző: EiSYS


"A fejlesztés részünkről lezárható. Nagyon szépen köszönöm a belefektetett munkát! Irtó jó lett!"
A fenti üzleti visszajelzést egy szeptemberben lezáruló, digitális, értékesítési adatpiac-fejlesztésünk elfogadásaként kaptuk. A fejlesztés zöld utat kapott, készülhetünk az élesítésre, de hogyan is jutottunk el idáig? Mi a kulcsa annak, hogy az üzleti terület elégedett az elvégezett munkánkkal, mely eredményeképp ilyen visszajelzéseket kaphatunk?

A siker kulcsa elsősorban az, hogy ebben a projektben a fejlesztéseink során – alkalmazkodva a speciális igényekhez és körülményekhez – kombináljuk a vízesés modellt az agilis módszerekkel, így kihasználjuk mindkét módszertan előnyös oldalát. A vízesés modellnek alkalmazzuk azon koncepcióját, hogy a fejlesztés lineárisan halad előre az üzleti igény definíciójától, a tervezésen és implementáción keresztül az üzleti tesztelésig. A folyamatoknál betartjuk az egymásra építettséget, hiszen ezen a területen általában a teljes feladat implementációja, és a fejlesztői tesztelés lezárulta után tudunk az üzleti megrendelőnek tesztelhető adatokat adni. A fejlesztések célja olyan adatpiac(ok) létrehozása, melyeket a megrendelőnk elemzési, üzletfejlesztési, és különféle riportálási célokra használ.

Mivel a feladatok jellegéből adódóan kisebb –1 vagy 2 hetes – sprintekre nincs lehetőség, ezért az igénydefiniálás, és a tervezés szakaszában kiemelt jelentősége van annak, hogy az üzleti igényt minél pontosabban megértsük. Ebben az igényfelmérési, valamint a tervezési szakaszban használjuk ki az agilis módszertanok előnyeit.

Az igénydefiniálás, és a tervezés szakaszában napi iteratív kapcsolatban vagyunk a megrendelővel, hetente személyes státuszokat tartunk, ahol az üzleti igények a felmerülésüktől kezdve folyamatos pontosításra, egyezetetésre kerülnek.
Ezzel a munkamódszerrel az igény megfogalmazásától folyamatosan együtt dolgozunk az üzleti területtel. Összetettebb problémákra – melyek kimerítik a státuszok és az egyéb kommunikációs csatornák kereteit – egy-egy téma köré szervezett operatív egyeztetéseket tartunk. Ezen közös munka, együttgondolkodás eredményeképp alakul ki a végleges üzleti specifikáció, mely e tekintetben már az üzleti igényeket és a technikai lehetőségeket is teljes mértékben figyelembe veszi. A technikai lehetőségek említésénél nem technikai korlátokra gondolunk, hanem valóban lehetőségekre, hiszen tapasztalataink szerint a fejlesztések során gyakran az üzleti igény kiterjesztését is jelenti, ha IT oldalról az üzletet megfelelő tanácsokkal tudjuk segíteni.

Az üzleti és fejlesztői oldalról is vannak további párhuzamos egyeztetések társ IT területek irányába is. Az üzleti igényt végső soron az adatpiacok szolgálják ki közvetlenül, így mondhatjuk, hogy mi a fejlesztési lánc végén vagyunk. A legtöbb esetben felmerül valamilyen függőség a forrásrendszerek irányába, melyek az adattárháznak adatokat szolgáltaltnak (middleware, front-end rendszerek). Ebből következik, hogy a tervezési fázisban arra is nagy hangsúlyt kell fektetnünk, hogy a forrásrendszerek lehetőségeit figyelembe vegyük, és megfelelő információkat szolgáltassunk feléjük is. Ez elengedhetetlen annak érdekében, hogy időben és pontosan szolgáltatni tudják azokat az adatokat, melyek az üzleti igény kiszolgálásához szükségesek.

A digitális értékesítés világában az átlagosnál gyorsabban változnak körülmények. Egy 2-3 hónapos átfutási idővel rendelkező fejlesztést – ahogy korábban említettük – egy alapos előkészítő munka előz meg, de az ebbe fektetett idő és energia többszörösen megtérül. Amikorra az implementációs fázishoz érünk, a feladat pontosan definiált, jól megtervezett és alaposan dokumentált. Ettől a ponttól – az agilis egyeztetési tervezési fázis végével – tulajdonképpen áttérünk a vízesés modellre. Ez nem azt jelenti természetesen, hogy a fejlesztés közben már ne lenne lehetőség módosításra – vagy csak nagyon nehézkesen –, de a tapasztalataink alapján a megfelelő előkészítés eredményeképp erre ritkán van szükség. Itt van az első pont, ahol a egyeztetésekbe, előkészítésbe fektetett munka és energia megtérül a zökkenőmentes fejlesztési fázisnak köszönhetően.

Az implementációs szakasz zárásával a fejlesztést üzleti tesztelésre átadjuk, mely a következő olyan szakasza a fejlesztésnek, ahol a tervezés alapossága a csapat malmára hajtja a vizet. Az UAT általában néhány kérdés egyeztetéséből, az üzleti tesztelés támogatásából áll, és nem nagyon van szükség hibajavításokra, vagy kódmódosításra. Ehhez a szakaszhoz érve a fejlesztés az üzleti igényt már maradéktalanul kielégíti, az UAT-ra adás előtti alapos fejlesztői tesztelés pedig a hibák előfordulását minimalizálja. Ez a szakasz általában rövid idő alatt (pár napon belül) le is zárul, és ekkor már készülhetünk is a fejlesztés éles üzembe állítására.
A harmadik pont, ahol a jóltervezettség megtérül, az élesítést követő szakasz, illetve a feladat utógondozása. Az üzemeltetési feladatokon kívül hibajavításokra ebben a projektben szinte soha nem kell már sort keríteni.

A digitális értékesítési adatpiac természetesen folyamatosan fejlődik, új gazdasági környezet, új trendek, új üzleti igények, új kihívások. Azért, hogy ezzel lépést tudjunk tartani, a fejlesztések közben már párhuzamosan tervezzük a következő feladatot, egyeztetünk az üzlettel, így több hónapra előre látjuk, hogy mikor milyen fejlesztés várható, illetve a megrendelő milyen eredményeket várhat a definiált prioritások alapján. Így ismét kellő idő áll rendelkezésre a jövőbeni feladatok üzleti és technikai – társrendszerekkel – egyeztetésére ahhoz, hogy majd ezeket is az elvárásoknak maximálisan megfelelve, magas színvonalon tudjuk szállítani a megrendelőnknek.

Kelemen Márk
(kép forrása: Pixabay)

Cím: 1139 Budapest, Petneházy utca 46–48. 
E-mail: info@eisys.hu
EiSYS Számítástechnikai Kft.
Adószám: 13669555-4-41
Csoportazonosító szám: 17780010-5-44
Közösségi adószám: HU17780010